Tematiku mobilnih telefona Krunoslav Ćosić prati duže od 20 godina. Školovani je i pasionirani poznavatelj i pratitelj telekomunikacija kroz dugi novinarski staž, jedan je od najvećih kolekcionara mobitela u Hrvatskoj i šire – posjeduje 1700 različitih modela mobitela. Tijekom dva desetljeća testirao je više od 1000 različitih modela mobitela, prisustvovao je na stotinama svjetskih premijera novih modela mobitela širom svijeta. Poznaje i obožava sve mobitele koji se tijekom proteklih 25 godina mogu kupiti u Mobis electronic trgovinama.
Glavni je urednik na web portalu Portofon.com na kojem se susreću stari i novi mobiteli, o tehnologijama piše za Novi list i mnoge druge stručne print i web medije, a uz mobitele Krunoslavova velika ljubav su mu i automobili – svaki tjedan uz novi model mobitela testira i novi model automobila za AutoGaraza.hr.
Tipkanje na mobitelu dok se bezbrižno šećemo može biti opasno, a u vožnji je to još opasnija radnja jer se sve odvija vrlo brzo.
Sekunda je prilično kratka, ali strojevima je to poprilično dugo vrijeme
Sekunda je kao mjerna jedinica nama ljudima poprilično kratka te u tom periodu vrlo malo toga možemo obaviti (recimo, možemo izgovoriti jednu do dvije prosječno duge riječi), ali strojevima je to poprilično dugo vrijeme. Na primjer, procesor računala u jednoj sekundi može obaviti nekoliko milijardi različitih operacija. Vozimo li se brzinom od 100 km/h u jednoj ćemo sekundi prijeći put od 27,7 metara. U gradu se pri brzini 50 km/h u jednoj sekundi prevali put od gotovo 14 metara. Dužina je to koju zauzimaju tri vozila ispred nas.
Foto: Krunoslav Ćosić
Mnogi vozači bez promišljanja i brige ulaze u vozilo jer se u njemu osjećaju sigurno dok se voze, ne razmišljajući kako u rukama imaju opasan stroj. Imaju li u istom trenutku u rukama još jedan stroj – mobilni telefon, tada ta kombinacija može biti pogubna. Dodamo li još i distrakciju odnosno nepažnju ili skretanje pozornosti u prometu možemo zaključiti kako na prometnicama imamo „ubojice“.
Naime, mobiteli su postali novi ubojica u prometu, odmah nakon brzine, alkohola te nekorištenja sigurnosnog pojasa. Mnogi niti ne priznaju da je uzrok nesreće u kojoj su sudjelovali mobitel. Mobitel u ruci opasan je i u rukama biciklista, ali i pješaka upravo zbog spomenute distrakcije odnosno odsustva misli. Istaknuto je to sve na kongresu mreže europskih policajaca. Naime, upravljanje vozilom i telefoniranje dvije su kognitivno vrlo zahtjevne aktivnosti jer je za kvalitetan razgovor mobitelom i ispravno upravljanje vozilom potrebna umna usredotočenost tako da se te dvije radnje međusobno ometaju.
Vozač motornog vozila za vrijeme vožnje ne smije upotrebljavati mobitel
Zakon o sigurnosti prometa na cestama u članku 196. kaže kako „vozač motornog vozila za vrijeme vožnje ne smije upotrebljavati mobitel niti druge uređaje na način koji bi umanjili mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja motornim vozilom.
Mobitel se može koristiti za vrijeme vožnje ako se upotrebljava naprava koja omogućava njegovo korištenje bez upotrebe ruke.“ Dakle, telefoniranje je pri upravljanju vozilom zakonski dopušteno ako se ne koriste ruke, ali se istovremeno kaže da se mobitel ne smije upotrebljavati ako se umanjuje mogućnost reagiranja. A upravo telefoniranjem umanjujemo naše reakcije tijekom vožnje. Još je opasnije tipkanje po mobitelu u vožnji kojem pribjegava sve veći broj vozača na našim prometnicama. Na tipkanje i trubljenje dok se stoji na semaforu na crvenom svjetlu već smo navikli.
U susjednoj Bosni i Hercegovini od 2017. godine kažnjavaju pješake koji preko pješačkog prijelaza prelaze dok tipkaju po mobitelu ili pak imaju obje slušalice u ušima. Uskoro će se u Hrvatskoj sa sadašnjih 500 na 1500 kuna povećati kazna za vozače koji telefoniraju u vožnji bez upotrebe handsfree rješenja.
Foto: Krunoslav Ćosić
Znamo da je telefoniranje mnogima vrlo drago, ali...
Znamo da je telefoniranje mnogima vrlo drago, ali je istovremeno i opasna radnja pa pri sljedećem dolaznom telefonskom pozivu u vožnji promislite trebate li se javiti ili pak dok iz Zagreba putujete do Splita morate li cijeli put provesti u telefonskom razgovoru. Istovremeno, razgovor sa suvozačem u vozilu, znanstveno je dokazano, ima pozitivan utjecaj na vozača i održava ga budnim. U Japanu vozače koji tijekom vožnje ne obave niti jedan poziv, a imaju na mobitelu tijekom vožnje aktivnu aplikaciju Driving Barista, časte besplatnom kavom. Možda bi i hrvatska policija mogla pokrenuti jednu takvu mobilnu aplikaciju.
Mobis.hr već duže vrijeme promovira odgovorno korištenje pametnog telefona u limenom ljubimcu – ne tipkaj dok voziš!
Odaberi najbolju ponudu slušalica i vozi sigurno!
Izvor naslovne fotografije: Telefoniranje u voznji (foto: Bernard Beneš)
Ovdje možeš vidjeti naš bonton komentiranja.